Kinesio Taping

Kinesio tape wordt gebruikt bij acute blessures om de pijn en zwelling te verminderen. De tape kan ook worden gebruikt om de sportfunctie te verbeteren en houding te corrigeren. Op sportgebied heeft de tape ook een zeer positieve werking, zo biedt de tape ondersteuning waardoor er eerder kan worden gesport, wat een positief effect heeft op de sportprestaties.

Wat is kinesio taping?
Kinesio tape is gemaakt van dicht op elkaar geven elastische katoen. Dit zorgt ervoor dat de tape lijkt op de mensenhuid en daardoor mee rekt met alle bewegingen die je doet. De tape is geschikt voor het behandelen van verschillende klachten aan het bewegingsapparaat. Meestal wordt de tape door sporters gebruikt.

Voor welke klachten is kinesio taping geschikt?

De tape wordt voornamelijk gebruikt bij sportblessures, maar kan ook bij andere klachten uitkomst bieden. Bij Fysiotherapie Hillegom & De Zilk – Fysio de Ruiter wordt Kineso taping voor de volgende klachten gebruikt:

• Bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel
  • Correctie van de lichaamshouding
  • Reduceren van ontstekingen
  • Klachten die ontstaan zijn door overbelasting
  • Nabehandeling van blessures aan de rug-, schouder-, knie- en kuitklachten
  • Pijnvermindering
  • Vermindering van vochtophoping
  • Beschermen van spieren en gewrichten bij overbelasting

Hoe gaat de therapeut te werk?

Tijdens de intake worden uw klachten in kaart gebracht. Dit wordt gedaan door middel van een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek. Aan de hand van deze gegevens wordt er gekeken of kinesio taping geschikt is voor jouw klachten. Wanneer dit het geval is zal er samen met jou een persoonlijk behandelplan opgesteld worden. Het doel van de kinesio tape is om pijn en klachten te verminderen. De tape kan als aanvulling op andere therapieën gebruikt worden.