Last van rugpijn? Dit kunt u zelf doen om de pijn te verlichten!

Rugpijn. Een veel voorkomende klacht in onze fysiopraktijk waar verschillende behandelingen voor mogelijk zijn. De behandelingen kunnen u helpen om de klachten en pijn te verminderen en te werken aan herstel. Er zijn echter ook verschillende dingen die u buiten de fysiopraktijk kunt doen om zelf uw rugpijn te verminderen of verzachten. Wij geven u graag 5 tips die u helpen om uw rugpijn te verlichten.

Een correcte houding

Zorg voor een goede houding. Het klinkt logisch, maar in de fysiopraktijk zien we vaak klachten voortkomen uit een slechte houding.

Denk aan onderuitzakken met mobieltje , I-pad of laptop!

Een goede houding is daarom uiterst belangrijk in het voorkomen van rugklachten. Met een goede houding bedoelen wij een actieve , rechte houding, zowel zittend als staand. Voorkom daarbij te lang achter elkaar tel zitten en zorg voor een goede stoel wanneer u veel zittend werk verricht. De zitbal is een ontdekking , voor thuis en ook op kantoor. Ook de sta -tafels op kantoor geven aan , dat de bewustwording daar goed verbetert .

Kunt u hulp gebruiken bij het aannemen van de juiste houding? Dan staan wij voor u klaar.

Voldoende beweging

Het bewegen van uw rug is een voorwaarde voor herstel. Door te bewegen houdt u uw wervelkolom en rugspieren soepel en krachtig. Beweging kan er wel voor zorgen dat uw klachten worden verzacht. Let er daarbij op dat u uw rug niet overbelast door te zwaar of buiten uw macht te tillen.

Stress en ontspanning

Beperk te veel stress in uw leven. Stress is noodzakelijk , zolang die gezond blijft .

Teveel stress kan er toe leiden dat de  spanning zich uiteindelijk vast zet in ons lichaam. De stress beperkt hiermee het ontspannen van de spieren en kan daardoor mede rugklachten veroorzaken. Probeer daarom te zorgen voor voldoende balans door u met regelmaat te ontspannen of afleiding te zoeken.

Een goede nachtrust

Rugklachten ontstaan veelal door het verkeerd- of overbelasten van de rug. Om onze rug te laten herstellen en overbelasting tegen te gaan is herstel noodzakelijk. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede nachtrust zodat uw rug kan herstellen. Probeer hierbij de aanbevolen 8 uur slaap per nacht aan te houden voor een optimaal herstel.

Oefeningen voor thuis

Naast de oefeningen die u in de praktijk doet met uw fysio, zijn er verschillende oefeningen die u makkelijk thuis kunt doen voor het verminderen of verzachten van uw rugklachten. Wij zetten ze graag voor u op een rijtje.

 

  

  

 

Heeft u vragen over onze tips of oefeningen? Of heeft u last van aanhoudende rugklachten? U kunt altijd terecht in onze praktijk zodat we samen kunnen kijken hoe we uw klachten kunnen aanpakken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *