Mindfulness als medicijn

Mindfulness als medicijn

Grondlegger van mindfulnesstherapie is is Jon Kabatt-Zinn, moleculair bioloog. Hij doceerde Mindfulness Meditation Based Stress Relief aan de Universiteit van  Massachusetts: een op meditatie gebaseerde opheffing van stress. Door deze training kwam een duurzame verbetering van lichamelijke en geestelijke symptomen tot stand. Ook was het effect dat cliënten beter om konden gaan met ziekte en stress en een beter inzicht in gezondheid  kregen.

 

De training wordt nu wereldwijd gegeven en er is op diverse universiteiten in Nederland onderzoek gedaan naar de effecten op depressie, angst en vermoeidheidsklachten.

 

 

Uitkomsten van het onderzoek zijn:
– Afname klachten en symptomen
– Positieve verandering van leefstijl
– Positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
– Beter kunnen ontspannen
– Meer energie hebben
– Beter grenzen bewaken
– Beter concentreren en slapen

 

De mindfullnesstraining wordt bij ons in de praktijk één op één gegeven door Dick. Op deze manier is goed contact met de cliënt mogelijk. Het is geen ontspanningstherapie, maar het gaat er hier om het oefenen van concentratie en bewuste ademhaling.

 

Door de training van aandacht en ademhaling kan de cliënt leren om te gaan met onder andere stress, depressie en angst waardoor die klachten goed verminderen of zelfs verdwijnen! Ook voor chronische pijn zoals bij artrose, reuma, fibromyalgie, pijn na een whiplash of ongeval is deze vorm van therapie zeer geschikt! 

 

Bij aanvang van de therapie doet Dick een 0-meting voor de klachten en na 5 behandelingen voert hij deze 0-meting nogmaals uit. Op deze manier kan hij zien of er progressie heeft plaatsgevonden.

 

Zelf is Dick met mindfullnesstraining aan de Hogeschool Leiden begonnen na een zwaar ongeluk in 2013 en na revalidatie in Reade. Op deze manier kan hij ook uit eigen ervaring zeer positief over deze vorm van therapie oordelen!

 

 

Inhoud van de therapie:
Door het oefenen van aandacht en ademhalen in een rustige sfeer, schep je een veilige omgeving voor jezelf. Hierdoor kun je je goed leren losmaken van je omgeving en van de klachten die je hebt. Op deze manier krijg je de mogelijkheid om je balans te hervinden en uit te komen bij je eigen kracht. Dit is de kracht die iedereen in zich  heeft, maar waar je van vervreemd bent geraakt door de stress van alledag en de ballast van het verleden.

 

Het is hetzelfde als leren fietsen en zwemmen. Het lijkt ,als je het eenmaal kunt heel eenvoudig, maar je leert het niet zonder oefening.

 

Wanneer je in een betere balans komt, kun je makkelijker accepteren wat er met je aan de hand is: je gaat niet het gevecht aan met de klachten. Dit geeft een stevige positieve prikkel voor pijndemping.

 

Dick heeft inmiddels ervaring met een heel divers klachtenveld die bestaat uit:

  • Pijn bij kanker
  • Pijn bij reumatische artritis
  • Fibromyalgie
  • Pijnsyndromen bij postoperatieve klachten
  • Depressie
  • Angststoornissen
  • Burn-outklachten
  • Stress

 

Vul onderstaand contactformulier in om je aan te melden of om contact met ons op te nemen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *