Waaraan herken je een burn-out?

Misschien dat het je bekend voorkomt: je hebt een lange werkdag erop zitten en hebt daarna helemaal geen energie of zin meer om nog iets te doen. Ook ‘s ochtends heb je haast de puf niet om uit bed te komen. Als dit een enkele keer voorkomt, is er in principe niets aan de hand. Bijna iedereen heeft hier namelijk wel eens last van. Het wordt vervelend als het steeds vaker voorkomt en het je dag gaat beheersen. Dit kan betekenen dat je een burn-out hebt of tegen een burn-out aanhikt. In dit artikel lees je wat een burn-out is en wat je eraan kunt doen.

Het ontstaan van een burn-out

Waarom raakt het de ene persoon wel en andere niet? Omdat per persoon de omstandigheden nooit precies hetzelfde zijn. Denk aan zaken zoals  je persoonlijkheid, je genen en je omgeving. Het is niet zo dat je van alleen hard werken een burn-out krijgt. Er spelen een hoop extra factoren mee die hieronder worden uitgeschreven.

Een burn-out krijg je door een lange periode te veel van jezelf vragen waarbij je niet let op het herstel. Je overbelast je lichaam te lang en te hard.

Je lichaam kan op meerdere manieren overbelast worden:

  • Fysiek: Door overmatig sporten/trainen;
  • Mentaal: Door bijvoorbeeld een drukke baan waarbij je veel moet denken;
  • Psychisch: Door stress van targets of relatieproblemen;
  • Immunologisch: Door het hebben van een (chronische) ziekte.

Er treedt schade op als er te veel wordt belast. Vaak gaat dit een aantal jaren goed, en lijkt het lichaam veerkrachtig te zijn. Tot op een zeker moment het plotseling ophoudt. Je lichaam wil niet meer: de voorraden zijn op, mentale kracht ontbreekt: iemand is opgebrand (vandaar de naam).

Fysiotherapie bij een burn-out

Fysiotherapie kan je helpen bij (het voorkomen van) een burn-out. Eerst zullen we kijken naar de oorzaak van je klachten. De klachten bepalen namelijk welke behandeling wordt toegepast. Hierna stellen we samen met jou een behandelplan op. Aan de hand van dit plan gaan we samen met jou aan de slag om je van deze klachten af te helpen. Dit kan door middel van:

  • Oefeningen
  • Adviezen en voorlichting
  • Ontspanningsoefeningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *